Het thema digitale toegankelijkheid wordt steeds belangrijker en staat al geruime tijd op de ontwikkelagenda van JCC Software. We kijken met trots terug naar het eerste ‘Certificaat van Toegankelijkheid’ dat we hebben behaald in 2015. Dit certificaat is destijds afgegeven voor het (inmiddels verouderde) afsprakenportaal.

Vernieuwde afsprakenportaal
Hoewel dit portaal nog steeds drempelvrij is, hebben we inmiddels het afsprakenportaal vernieuwd. Zo heeft u nu de mogelijkheid om extra informatie uit te vragen (middels beslissingsbomen) bij het maken van een internetafspraak. Denk bijvoorbeeld aan het uitvragen van extra gegevens of documenten bij een bouwvergunning. Het portaal wordt vanuit een veilige en gecertificeerde omgeving als een online dienst geleverd en door JCC Software gehost.

Jaarlijks getest
Het vernieuwde afsprakenportaal wordt samen met ‘Naarmijnafspraak’ jaarlijks getest en de rapporten zijn voor uw toegankelijkheidsverklaring beschikbaar in het klantenportaal van JCC Software. U kunt de rapporten vinden op de pagina van de releasenotes. Heeft u nog geen toegang tot ons klantenportaal? Vraag dan via deze pagina de inloggegevens aan.

Digitoegankelijkheid intern
Digitale toegankelijkheid gaat verder dan extern. Ook voor uw medewerkers wordt het thema steeds belangrijker. Het besluit digitale toegankelijkheid geldt ook voor intra- en extranetten. JCC Software heeft dan ook besloten om te investeren in de digitoegankelijkheid van al uw medewerkers.

2022 en 2023: JCC-Afspraken webcliënt en het werknemersportaal
Voor alle JCC Software applicaties waar medewerkers gebruik van maken, gaan wij een stappenplan opzetten om deze te laten voldoen aan de meest recente WCAG. In 2022 gaan we de JCC-Afspraken webcliënt meenemen in de jaarlijkse testronde. Op basis van de uitkomsten gaan we concrete stappen ondernemen om de JCC-Afspraken webcliënt te laten voldoen aan de meest recente WCAG. In 2023 zullen we ditzelfde proces doorlopen voor het werknemersportaal van JCC-Personeelsplanning.

Algemene toegankelijkheid: aanmeldzuil op lift
Naast de digitale toegankelijkheid zijn we ook bezig met toegankelijkheid in de algemene zin. Zo beschikken we sinds eind vorig jaar over een nieuwe aanmeldzuil op lift. Deze aanmeldzuil is, door de bezoeker, op de gewenste hoogte in te stellen. Hierdoor is de zuil maximaal toegankelijk voor alle bezoekers.